Tuesday, March 4, 2014

Sekadar perkongsian untuk diamalkan


Ini bukan sahaja amalan berbentuk doa, tetapi juga amalan yang melambangkan ikhtiar bagi seorang manusia. Kenapa amalan ini seolah kita hanya beribadah kerana peperiksaan? Perlu difikirkan sejenak. Kita melakukan amalan ini dengan meminta kepada Allah yang Maha Berkuasa, dengan merendahkan diri dan mempercayai hanya Dia yang mampu memberi dan memakbulkan hasrat dan impian kita. Jika kita tidak memerlukan pertolongan dariNya, pastikan kita hanya akan berpegang erat dengan usaha kita seperti mana pepatah mengatakan ‘rezeki secupak takkan jadi segantang’, ‘sesiapa yang berusaha, dia akan dapat, sesiapa yang menanam, dia akan menuai’. Kita belajar 48 jam tanpa henti pasti membuahkan hasil yang baik, dan mereka yang melakukan usaha yang kecil, pasti menghampiri kegagalan seperti mana ungkapan ‘berjaya tanpa usaha adalah mustahil, gagal dengan usaha adalah takdir’.

Doa dan amalan batiniah bukanlah menolak usaha secara total, kerana Allah sentiasa menyuruh hambaNya berusaha kemudian menyerahkan segala urusan padaNya. Namun, amalan ini merupakan suatu cabang usaha dengan kesungguhan kita disamping peranannya sebagai doa, ditambah lagi dengan usaha kita sehabis mungkin, maka mudah-mudahan kejayaan yang terhasil mengiringi rahmat dariNya. Bagi penulis, usaha, doa, dan tawakal duduk seiring, bukan usaha, diikuti dengan doa dan tawakal. Apa yang penting, iktikadkan dari dalam diri, Allah SWT merupakan tuhan kita, Dia berkuasa atas segalanya, Dia juga Maha Berkuasa melakukan apa sahaja mengikut kehendakNya.

Ingin disentuh di sini, jika amalan ini dilakukan ikhlas serta disandarkan kepada Allah SWT semata-mata, maka apa yang berlaku sama ada baik atau pun sebaliknya sebagai natijah amalan ini, kita sesekali tidak akan menyesal bahkan menyalahkanNya terhadap takdir yang ditentukan. Kerana akal kita yang terhad tidak mampu dan berupaya mengetahui dan menanggapi segala rahsia dari Allah, dengan erti kata lain, baik di mata kita bukan bermakna baik di sisi Allah dan sebaliknya, kerana peraturan dan perundangan baik dan buruk Dia yang menentukan bukannya manusia. Sekiranya amalan ini tidak mampu memberikan kejayaan yang cemerlang dengan 11 A dalam SPM dan 4.0 dalam Ijazah, bahkan menghampiri kegagalan dan boleh jadi kita gagal selepas bersungguh melakukan amalan ini, yakinilah itu yang terbaik yang Allah berikan kepada kita. Bersangka baiklah kepada Allah SWT.

Sesiapa yang ingin mencuba, sukacita amat dialukan dan dipersilakan. Rasailah keredhaan Allah terhadap kita. Lakukan paling minimum iaitu apabila bermulanya peperiksaan berjalan sehinggalah saat keputusan peperiksaan diumumkan, jika lebih rajin dan ikhlas, bermula pada minggu ulangkaji peperiksaan, dan jika mengkehendaki setiap usaha pembelajaran kita lebih berkat di samping natijah yang baik, amalkan dalam kehidupan seharian. Penulis hanya mampu membudayakan hanya pada situasi pertama dan kadang-kadang pada keadaan yang kedua. Alhamdulillah penulis sudah mengamalkannya selama kurang lebih sebanyak 12 kali selama dalam tempoh jangka masa 6 tahun. Tiada apa yang perlu dibanggakan apatah lagi ‘dibongakkan’. Penulis tidak akan berkongsi sekiranya tiada mendatangkan faedah serta manfaat. Bak kata kak Ton “Percayalah cakap kak Ton”. Krik krik kriuk…

Setiap awal ada pengakhiran, begitu juga dengan doa. Akak senior semasa zaman sekolah penah berpesan, jangan lupa membaca doa selesai belajar. Ini bermakna, tiap kali kita belajar, kita akan memulakan dengan doa, jarang sekali diakhiri juga dengan doa. Begitu juga dengan mengulangkaji pelajaran. Penulis juga sering lupa untuk diamalkan walaupun sehingga hari ini.

Amalan ini diberikan oleh ayahanda guru penulis Al-Fadl wal al-Karim al-Ustaz Ramly Bin Abd Rahim. Semoga pahala berterusan diberikan kepada beliau, dan mereka yang terlibat dalam usaha mencipta usaha dan doa ini, insha’ Allah. Terlupa pula penulis nak minta sanad amalan ini. Maka, tidak perlulah penulis mengijazahkan kepada sesiapa secara bersemuka, cukup sekadar perkongsian dari penulis. Hehehe.   ^_^ 

  


No comments:

Post a Comment