BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, August 11, 2009

DEMONSTRASI WAJAR DIHARAMKAN???...



Demonstrasi adalah satu aktiviti yang mane wujudnya satu kumpulan masyarakat yang ingin menyuarakan pendapat mereka terhadap pemimpin atasan.. Kononnya Malaysia sekarang mengamalkan sistem demokrasi, jadi sewajarnya demonstrasi wajar dilakukan. Kita dapat lihat bahawa demonstrasi selalu dilakukan sama ada secara halal iaitu secara aman yang telah mendapat permit dari pihak yang berkuasa mahupun demonstrasi yang dilakukan secara haram, tidak kira untuk memberontak mahupun untuk tunjuk perasaan… Ya, tidak dinafikan bahawa aktiviti jalanan itu mempunyai kebaikan tersendiri.. salah satunya keberkesanan daripada demo itu sendiri. Seperti mane yang kita maklum, dalam isu UITM, kerajaan baru Selangor yang menyediakan korta untuk bangsa selain melayu untuk mendapatkan status sebagai seorang mahasiswa di UITM…Saya tidak berniat untuk bercerita tentang Perlembagaan Negara, sebaliknya saya ingin mengutarakan bahawa kesan daripada demo tersebut menyebabkan cadangan untuk membenarkan kaum bukan Melayu berlajar di situ.. Di sini,saya bukan hendak bersikap kebangsaan mahupun kepuakan, tetapi hal tersebut berkait rapat dengan perlembagaan dan hak-hak ketuanan melayu…Demo tersebut juga majoritinya dilakukan oleh golongan mahasiswa UITM juga..Disamping itu mansuhnya PPSMI juga adalah titik tolak berlakunya demonstrasi tersebut..Kita juga perlu membuat timbang tara,yang mane kita perlu melihat dari setiap aspek baik dan buruk..Jadi di sini, saya ingin membahaskan tentang implikasi buruk terhatap aktiviti jalanan tersebut..Apabila demo tersebut mengundang sedikit keganasan dan pemberontakan maka kita akan melihat kepada unjuran2 negatif yang ade pada demonstrasi tersebut dapat memberi kesan negatif yang mane memberi impak kepada PELABURAN negara kita, KESELAMATAN dan juga PERPADUAN kita...sekarang kita tgk pada skop pelaburan, apabila pelabur-pelabur asing yg hendak melabur di negara kita, sekiranya mereka melihat rakyat negara kita asyik melakukan demonstrasi, asyik berlakunya keganasan..jadi perasaan mereka menjadi khuatir untuk datang melabur ke negara kita..Ini kerana dengan berlakunya demonstrasi pelbagai urusan perniagaan terpaksa ditangguhkan, terpaksa dibatalkan hanya kerana memberi peluang kepada politik jalanan ini dan dalam masa yang sama mereka juga bimbang akan kondisi keselamatan mereka bahkan taraf perlaburan mereka.... Baru-baru ini, demonstarsi berkaitan ISA, banyak kedai-kedai mahupun syarikat-syarikat yang mengadu bahawa disebabkan demo tersebut mereka menjadi rugi..Saya yakin bahawa ada yang berpendapat “alaaa berkorbanlah sikit, kitorang wat demo pun untuk kemaslahatan kamu sume,takkan takleh korban” dan mereka juga turut menggunakan fatwa-fatwa ataupun menjual Islam untuk kepentingan mereka.. WaAllahua’lam…saya khuatir dengan ucapan mereka menyebabkan fitnah terhadap agama Islam yang suci ini berlaku..… saya juga suka untuk mengambil contoh kesan demo di negara luar, yang mane setelah melihat Laporan Kewangan di negara THAILAND yang telah jatuh merudum daripada US 400 juta kepada US 57 juta sahaja...satu penurunan yang ketara kerana ape..???? fakir-fikrkanlah sendiri.. jadi sekiranya demonstrasi berlaku berkali-kali...maka urusan perniagaan juga akan berkali-kali ditangguhkan, seterusnya memberi kesan buruk kepada ekonomi negara kita.....secara lumrahnya apabila ekonomi negara kita dah tergugat bagaimana kita mahu memberi keyakinan kepada pelabur asing yang ingin melabur di negara kita sedangkan ekonomi negara kita asyik mengalami pasang surut tambahan pula Negara kita menghadapi masalah ekonomi, maka semakin bertambahlah masalah kita, sebagai contah demonnstrasi yang pernah berlaku di THAILAND, yg melibatkan golong T.MERAH dan T.KUNING, bagaimana pada asalnya syarikat HONDA ingin membuka kilang HONDA yang terbesar di asia tenggara di CHIANG MAI tetapi dukacitanya mereka telah menarik balik hasratnya untuk membuka kilang di situ hanya kerana adanya demonstrasi di negara tersebut. Kemudian kita juga perlu melihat dari skop KESELAMATAN....apabila berlakunya kejadian demonstrasi, maka akan berlaku pelbagai jenis ancaman dan keganasan....yang lebih menyedihkan menyadiskan jiwa kita bukan setakat orang yang berdemonstrasi sahaja yang menerima akibat ini tetapi turut menjadi mangsa adalah bagi mereka yang tidak terlibat langsung dengan aktiviti ini… ini bermakna orang yang berada di sekeliling juga terkena tempiasnya....jadi bagaimana kita katakan demonstrasi ini adalah jalan terbaik sedangkan pelbagai lagi maslaah akan timbul sekiranya kita berdemonstrasi....elok-elok negara kita sudah aman damai tp akhirnya megundang huru hara dek kerana demonstrasi....Selangkah demi selangkah..Sepertimana yang kita sudah maklum dalam Perhimpunan BERSIH suatu ketika dahulu yang berlaku di Dataran Merdeka....ape yang berlaku?, seramai 15 orang telah tercedera dan sepanjang laluan jalan ke dataran merdeka menghadapi kesesakan yang amat teruk dan kita juga memantau demonstrasi “MANSUHKAN ISA” baru-baru ini, yang mane kita dapat melihat ramai masyarakat yang berlari-lari seperti kalkatu yang berterbangan menyelamatkan diri di sekitar kawasan KUALA LUMPUR hanya kerana takutkan kesan buruk akibat daripada demonstrasi, perkara ini serupa dan tidak saling tumpah dengan ape yang berlaku di negara PALESTIN di mana rakyatnya berlari-lari menyelamatkan diri daripada serangan bom renjim Israel bahkan ibu bapa yang membawa anak mereka ketika itu tegar meninggalkan anak mereka yang terjatuh akibat kekalutan saat itu.....jadi, bagaimana kita dapat perkatakan bahawa demonstrasi ini dapat menjanjikan keamanan apabila keselamatan pada diri seseorang tidak terbela...????? seterosnya skop PERPADUAN.... Kita tinjau kes pemberontakan kaum India, HINDRAF yang menuntut agar hak mereka diberikan secara sama rata dengan kaum melayu telah melancarkan demonstrasi bagi menuntut hak-hak mereka...kononnya mereka ini bangsa yang terpinggir, dan akhirnya, berlakulah demonstrasi...maka masyarakat khususnya memandang isu itu sebagai isu yang besar, kerana di situ tercungkilnya pergolakan di antara kaum melayu dan kaum India. Selesai sudah.. Saya di sini bukan bertujuan untuk memihak kepada mane-mane pihak, tetapi saya ingin menyeru semua warga bahawa carilah jalan yang terbaik bagi mengelakkan kesan yang buruk yang melinatkan orang yang tidak bersalah dan mereka yang tidak berdosa.. Kita juga tahu bahawa nisbah keburukan berdemo dan kebaikannya amatlah jauh sekali.. Saya bukanlah menghalang cara tersebut, tetapi carilah jalan yang benar-benar terbaik yang memberi kelebihan semua pihak.. Baru-baru ini, isu Exco Selangor yang melakukan sesuatu isu sensitif terhadap kaum melayu dan agama Isalam khususnya yang mane menyatakan bahawa Arak bukanlah minuman yang keras…Dalam hal ini kita dapat melihat bahawa UMNO dan PAS ingin melaksanakan demo di masjid sekiranya ia mendapat permit dari pihak polis…Ini bermakna demo yang mendapat keizinan wajar dilakukan selagi mane ia tidak mengundang keburukan negatif kepada orang ramai..Sukacitanya saya ingin menyentuh sepatah dua berkenaan isu ISA..memang tidak boleh menafikan ISA memang agak keterlaluan dan agak zalim,tapi ketahuilah ia juga memberi secebis kebaikan tersendiri..Cuma ISA itu perlu dipinda dan digubal supaya hak-hak dan kebenaran seseorang individu itu dapat dilihat…siapa yang tidak marah dan bengang apabila penahanan tidak boleh dibicarakan sedangkan ia di pihak yang benar…jadi, dari sudut pandangan saya ISA tidak perlu dibuang begitu saja, tetapi kita perlu melihat kepada hak-hak suara dan kebenaran seseorang itu…Kita juga sudah mengetahui dengan adanya ISA seseorang tidak boleh melakukan sesuatu secara terbuka atau berleluasa atau dengan kata lain secara suka-suka sehingga menimbulkan ketakutan dalam jiwa-jiwa masyarakat…seperti mana ISA yang digunakan dalam Pergaduhan Kaum pada 13 Mei 1969..Setiap sesuatu ada pro dan kontranya, jadi pandai-pandaila kita membuat timba tara dengan teliti dan bernas agar keputusan yang telah kita putuskan tidak salah yang akan menyebabkan orang lain teranianya…

2 comments:

ANTI KERAJAAN said...

kesimpulannye....hukum hudud lg bagus....xyah nk pinda2 ISA tu....buang masa jer....

ANTI KERAJAAN said...

Dari Dr. Mahathir lagi cakap ISA tu akan dipinda tp smapai Najib dh nek jd PM pon masih xde ape2 perubahan pada ISA...mane la kite x bengang..kalo dh 2 kali pimpina dh bertukar tp ISA pon dok mcm tu jer...tu yg kite naik angin (DEMONSTRASI)....lepas tu teros nk blame org yg p demo...ckp wat kezaliman dan keganasan...tp kite x sedar yang menimbulkan kezaliman n keganasan adalah FRU n POLIS, jd salahkan la dorg, nape nk salahkan org yg p demo...dlm tv tunjuk org kene pukul ngan FRU n POLIS tp dorg ckp inilah org2 yg jahat(ORG YG KENE PUKUL) tp x pnah nk ckap POLIS n FRU tu zalim...mata kita dh kabur skang ni...blame pada org yg salah, kite wat demo cume berarak n lontarkan suara xde la wat jenayah, bawa patrang, senjata n wat kemusnahan (Bakar harta benda kerajaan)...org yg turun demo plak bukan calang-calang org plak tu..(ANWAR IBRAHIM, HADI AWANG)...tgk mcm mane pemimpin politik pon ley turun berdemo, dorg nmpk ISA tu ade byk kezaliman...pastu ISA ini kerajaan akan guna utk tngkp org2 yg dlm kalangan pembangkang, jarang kita tgk org kerajaan kene ISA...nmpk sgt kerajaan ade kepntingan sndiri nape x nk pinda or mansuhkan ISA....cuba lah bukak mata ckit, jgn tgk pada suasana demo tu tp tgk la pada matlamat demo tu sbnrnya...dulu Hasan Albana pon menggunakan demonstrasi untk menyuarakan protesnye kpd kerajaan mesir...itu tokoh gerakan Islam..xkan lah kita nk cakap sbb dye bukan nabi, dye x maksum, so kite tros ckp pndpt dye x btol...kite kene sedar nk bandingkan ilmunya dgn ilmu kite, jauh beza...dye ade sbb nape dye wat cm2..dye buat bukan suke2...kite tros nk blamkate dye bukan nabi, so dosa dye byk n tros tolak pndpt dye...kite kene ingt, kalo x kerana pemimpin2 mcm tu, risalah nabi x kan smpi kat kite arini