BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, May 11, 2010

Jeram Is Jeram


Setelah lama menyepi dek kerana memenuhi masa cuti dengan kerja, penulis kini kembali menyambung menulis blog.. Ini kerana saya terpanggil untuk menulis tentang program yang baru sahaja selesai dijalankan atas kegembiraan dan keterharuan sepanjang berada di sana.. Program yang diberi nama IMTEC atau nama panjangnya Intelectual Motivation Teenagers Camp selama 3 hari bermula pada selepas sembahyang jumaat 7 Mei berakhir tengah hari ahad 9 Mei.. Program ini baru sahaja sehari melebuhkan tirainya namun kerinduan kepada kerenah pelajar-pelajarnya sudah terasa.. Hanya dengan menaiki motorsikal, saya bertolak dari rumah ke Wangsa Maju dan menginap di sana satu malam kemudian menyambung kembali perjalanan sebagai musafir ke Meru, Klang dan kemudian dengan menaiki kereta pula menuju destinasi asal, Sekolah Agama Menengah Jeram, Kuala Selangor.. Perjalanan yang memakan masa dalam dua jam suku keseluruhannya bermula dari rumah ke Jeram seorang musafir memang agak memenatkan tapi apakan daya, semuanya untuk menyelesaikan satu matlamat dan misi yang murni semata-mata untuk mencurahkan sedikit bakti dan pengalaman..

Pada mulanya hati memang berat untuk melaksanakan tugas ini, namun diri ini cuba mendidik dan mengajar hati supaya mengikhlaskan hati untuk berkongsi segala-segalanya kepada mereka.. Bak kata orang, kalau hati tak ikhlas, takkan membuahkan hasil dan kejayaan.. Program yang pertama bermula dengan LDK iaitu ice breaking iaitu pengenalan diri.. Tak kenal maka tak cinta.. Dari situlah saya bersama Zaid dan Mariam, rakan sekumpulan yang ditugaskan dalam satu kumpulan yang sama.. Perjalanan Ice Breaking yang pada suram mulanya, namun kesuraman yang hilang kini menjadi ceria ( lirik lagu inilah cinta) dengan kehadiran dan kewujudan beberapa pelajar yang telatah, gelagat dan kerenahnya mencuit hati kami dan menceriakan keadaan yang suram seperti Irham atau nama glamournya Am atau Ali serta Atikah.. Beberapa ahli kumpulan yang lain seperti Faiz, Amri atau nama gelarannya Ali, Asifah, Amirah, Fatimah, Ain, Izyani, serta hanis yang agak sedikit diam mungkin kerana malu atau sebagainya..

LDK kedua yang bertajuk warkah cinta, iaitu para pelajar dikehendaki menulis sekeping surat yang mengandungi harapan mereka kepada ibu mereka bersempena dengan hari ibu pada keesokannya iaitu 9 Mei.. Masa yang diberikan selama 10 minit.. Semua pelajar menulis dengan tekun terutamanya perempuan.. Pelajar lelaki agak kekok untuk menulis surat kepada ibu mereka, lama kelamaan mereka akhirnya berjaya menulis surat tersebut sehingga tak mahu berhenti setelah masa sudah tamat.. Perlaksanaan aktiviti ini adalah para fasi ditugaskan untuk mengoyokkan dan memijak surat harapan mereka untuk melihat apa respon dan adakah mereka terkesan dengan tindakan tersebut.. Kami merancang untuk mengaburkan mata mereka dengan mengoyokkan dengan perlahan dan menyuruh rakan lain berbuat demikian.. Tapi ada salah sorang dari mereka tahu apa perlaksanaan latihan ini.. Mereka pun main baling-baling kertas yang sudah komot dan bergelak ketawa.. Bukan itu saja mereka yang kehilangan ibu pun dengan bangganya melakukan sedemikian rupa.. Kami pun menukar plan kami dengan memberi kesedaran tentang peri pentingnya ibu dalam kehidupan.. Mereka pun terus terdiam dan perlakuan mereka terus terhenti.. Ibaratnya hanya bunyi kipas je kedengaran.. Memang agak pening melihat kenakalan mereka di usia remaja.. Kami tahu luaran je nakal dan sebagainya tapi dalam hati ada taman dan mudah tersentuh..Namun kenakalan itu bukan satu permasaalahan jika hati masih boleh dilentur dan dilembutkan.. Kita merupakan manusia yang punyai perasaan.. Bukan kami mahu transformasi mereka dilakukan secara drastik tetapi perubahan yang disusuli oleh kesedaran sendiri.. Bak kate Dr Syed, kesalahan dan kesilapan merupakan satu proses untuk menuju kematangan dalam hidup..

Kemudian LDK ketiga adalah debat antara kumpulan atas tajuk Gejala Sosial Di Kalangan Remaja Terutama Remaja Sekolah Agama Salah Siapa ; Ibu Bapa, Guru, Rakan Sebaya, Media Massa Atau Kerajaan?. Mereka berbincang sesama mereka.. Setiap kumpulan perlu membahas isu tersebut.. Memang seronok apabila apabila berdebat, hanya suka menyalahkan orang lain sehingga tidak tampak kekurangan diri.. Namun matlamat atau resolusi aktiviti ini untuk melihat sejahu mana pemikiran mereka.. Cuma ada 3 LDK yang sempat dijalankan kerana dikekang oleh kekurangan masa.. Masa sungguh singkat diberikan untuk beramah mesra dan mengenali secara dekat dan rapat personaliti mereka..

Setelah aktiviti penutupan, kami berkumpul sekali lagi sebelum meninggalkan mereka dan kembali meneruskan kehidupan harian masing2.. Di sini kami bercadang untuk menyuruh setiap individu menyampaikan sepatah dua kata kepada kami.. Namun waktu Zuhor pun sudah masuk, akmi minta beberapa wakil dari mereka untuk memberi ucapan kepada kami.. Dari situlah detik-detik perpisahan bermula.. Rasa kemuncak sebak di hati untuk melepaskan mereka.. Mudah-mudahan dengan nombor telefon dan email kami dengan mereka dan nombor dan email mereka dengan kami, kami dapat berhubung semula InsyaAllah.. Ketika dalam kereta hendak pulang, kami melalui di asrama perempuan, mereka menunggu kami di koridor tingkat atas sekali dan ada yang menuggu di pintu pagar menjerit-jerit nama kami dan melambai-lambai ke arah kami.. Terharu dibuatnya.. Kalaulah sepanjang aktiviti mereka memberi sepenuhnya komitmen, kemesraan akan dapat terjalin dengan indah..

Tamatlah sebuah perjalanan di SAM Jeram.. Kalau ditakdirkan untuk datang kembali di sana InsyaAllah kami akan datang lagi.. Setiap pertemuan di tangan Allah dan setiap pertemuan pasti diakhiri oleh perpisahan.. Hujung bulan ini kalau ada rezeki saya akan pergi ke KL pula atas tujuan yang sama dan andai perancangan di benarkan dan diredhai Allah, akhir bulan 7 saya akan ke masjid Putra, PutraJaya dengan perkara yang sama atas anjuran bersama oleh ISLAMIC OUTREACH-ABIM serta Majlis Perwakilan Pelajar Pusat Asasi UIAM, Gabungan Intelek Mahasiswa Darul Qur’an , Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) serta Mahasiswa Malaysia Mesir bertemakan ‘Menjejak Intelegensia pewaris salafussoleh’.. Kita merancang Allah jua merancang tetapi Allah jualah sebaik-baik perancangan..

0 comments: