Monday, October 22, 2018




Ucapan Wakil Graduan Ijazah Tinggi
Majlis Apresiasi Graduan 2018
Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya
22 Oktober 2018 (Isnin)
Dewan Kuliah Utama, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya

أَعُوْذُ بِاللَّهِ السَّمِيْعِ الْعَلِيْمِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

اللَّهُمَّ لَكَ الحَمْدُ أَنْتَ قَيِّمُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَنْ فِيهِنَّ، وَلَكَ الحَمْدُ لَكَ مُلْكُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَنْ فِيهِنَّ، وَلَكَ الحَمْدُ أَنْتَ نُورُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَنْ فِيهِنَّ

اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الفَاتِحِ لِمَا أُغْلِقَ، وَالخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ، نَاصِرِ الحَقِّ بِالحَقِّ، الهَادِي إِلَى صِرَاطِكَ المُسْتَقِيمِ، وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ فِي كُلِّ لَمْحَةٍ وَنَفَسٍ بِعَدَدِ كُلِّ مَعْلُومٍ لَكَ

Assalamualaikum WBT.

Terima kasih pengacara majlis, saudara Hariz Shah.

Yang dihormati, YBhg. Prof. Madya Dr. Ruzman Md Noor, Timbalan Pengarah Bahagian Ijazah Dasar, YBhg. Prof. Madya Dr. Mohd Fauzi Hamat, Timbalan Pengarah Bahagian Ijazah Tinggi, Prof. Madya Dr. Roslan Mohd Nor, Timbalan Pengarah Penyelidikan dan Pembangunan, yang dimuliakan para ilmuwan, dakatir, ibu bapa, keluarga dan yang diraikan para graduan serta hadirin yang dikasihi sekalian. 

Terima kasih diucapkan kepada Bahagian Ijazah Tinggi kerana telah mempersila saya untuk menyampaikan ucapan mewakili 151 orang graduan yang terdiri daripada 56 orang graduan daripada Program Ijazah Kedoktoran dan 95 orang graduan daripada Program Ijazah Sarjana. Ini merupakan kesempatan tertinggi yang diberikan kepada saya sepanjang 10 tahun keberadaan di akademi. Namun, ini juga merupakan penampilan terakhir saya di varsiti tercinta. Terlebih dahulu saya ingin memohon keizinan daripada semua guru yang mulia dan para senior yang berpengalaman bagi menyampaikan sedikit ucapan. Saya juga ingin memohon maaf sekiranya terdapat ucapan saya yang dirasakan tidak mewakili teman-teman pascasiswazah sekalian.

Memandangkan saya diperuntukkan  masa selama 15 minit, saya mewakili teman-teman graduan pascasiswazah ingin mendedikasikan penghargaan tertinggi yang tiada batasan ataupun limitasi kepada kesemua pihak mahupun individu yang terlibat sepanjang tempoh pengajian kami. Tanpa mereka sudah pasti kami menghadapi pelbagai masalah dalam menanganinya.

Yang pertama, Prof. Dato' Dr. Mohd Yakub @ Zulkifli Mohd Yusoff khasnya dan tim amnya. Beliau merupakan figura terbesar di Akademi. Segala urusan yang besar pasti melibatkan dan melalui beliau. Saya secara peribadi telah mendapatkan tandatangan beliau sebanyak 2 kali bagi perlanjutan penghantaran tesis. Tanpa budi bicara dan pengaruh beliau, sudah pasti urusan saya sukar dipermudahkan di peringkat Institut Pengajian Siswazah. Begitu juga pegawai-pegawai di bawah beliau yang kami berurusan atas kapasiti penyelidikan mahupun pentadbiran.

Yang kedua, Prof. Madya Dr. Ruzman Md Noor khasnya dan tim amnya. Meskipun beliau berada di bahagian Ijazah Dasar, ada jasa dan sumbangan yang diberikan secara tidak langsung, sebagai contoh, ketika saya hendak menghantar tesis, saya memerlukan tandatangan, Timbalan Pengarah Bahagian Ijazah Tinggi, namun beliau berada di luar negara, maka saya perlu mendapatkan tandatangan Dr. Ruzman bagi pihak Prof. Madya Dr. Mohd Fauzi Hamat. Al-maklum jika tanpa sumbangan beliau, sudah pasti urusan penghantaran tesis saya tergendala.

Yang ketiga, Prof. Madya Dr. Mohd Fauzi Hamat khasnya dan tim amnya. Bagi kami graduan Program Ijazah Tinggi tidak dapat menafikan sumbangan beliau yang teramat sangat besar dalam menyelia urusan pengajian. Beliau telah mewujukan 3 group whatsapp bagi keperluan sarjana, doktor falsafah dan calon pascasiswazah antarabangsa. Untuk makluman semua, Dr. Fauzi merupakan ahli group yang paling aktif antara kami. 24 jam beliau berada dalam mode standby dalam memberi khidmat kepada kami. Kadang-kadang pada waktu tengah malam beliau menghantar whatsapp bertanyakan perkembangan mahupun memberikan info berkaitan pengajian. Kami berharap agar Dr. Fauzi dilanjutkan tempoh jawatan sebagai Timbalan Pengarah Bahagian Ijazah Tinggi bagi sesi pentadbiran baru akademi akan datang.

Begitu juga, dedikasi khas diberikan kepada kesemua staf Ijazah Tinggi kerana telah menjalankan tugas dengan penuh sempurna sehingga urusan kami menjadi amat mudah dan sangat lancar. Terima kasih kepada puan Nor Zahian Hanafi, insan yang rajin bekerja berbanding bossnya sendiri bak kata Dr. Fauzi, puan Noor Adilla Addenan, cik Noor Fadzlin Aleena Mudzafar, puan Norazah Ithnin, individu yang banyak bekerja, puan Siti Noorimah Abu Bakar, puan Zainon Adon dan encik Khairul Azwan Mahayuddin.

Yang keempat, Prof. Madya Dr. Roslan Mohd Nor khasnya dan tim amnya. Antara syarat penghantaran tesis bagi seseorang calon sarjana mode penyelidikan dan doktor falsafah adalah penerbitan artikel di mana-mana jurnal yang diikitiraf oleh Universiti Malaya atau fakulti. Justeru, urusan kami tidak akan lengkap sekiranya tidak berhubung dengan beliau untuk pengesahan penerbitan. Sekadar sisipan, Dr. Roslan sendiri telah menghubungi saya melalui telefon semasa beliau berada di surau untuk bertemu atas urusan pengesahan penerbitan.

Yang kelima, terima kasih kepada ketua-ketua jabatan kami dan pembantunya yang sentiasa memayungi dan bekerja keras untuk kami. Kesempatan khas diberikan kepada Dr. Syed Mohammad Hilmi Syed Abdul Rahman dan puan Noor Afishah Abd Aziz yang setiap kali urusan pengajian, urusan surat menyurat keperluan pengajian akan siap terus tanpa perlu menunggu 3 hari bekerja.

Yang keenam, Para Profesor seperti Prof. Dato’ Dr. Mohd Yakub @ Zulkifli Mohd Yusoff, Prof. Dato’ Dr. Ahmad Hidayat Buang, Prof. Datin Dr. Raihanah Hj. Abdullah, termasuk juga al-marhum Prof. Dr. Joni Tamkin Borhan yang menjadi pengerusi viva voce kami. Untuk makluman graduan sarjana muda dan sarjana, berbaiklah kepada mereka dalam perhubungan awam kerana mereka merupakan antara kunci kejayaan viva seseorang calon doktor falsafah. Pada kesempatan ini juga, kami ingin mengucapkan tahniah kepada Prof. Datin Dr. Raihanah Hj. Abdullah atas perlantikan sebagai Pengarah berkuatkuasa 1 November 2018. Suatu catatan baru sejarah terukir di akademi sejak 1996 dan mana-mana Fakulti Pengajian Islam di Institusi Pengajian Tinggi Malaysia apabila wanita menerajui pimpinan tertinggi. 

Yang ketujuh, para penyelia, mentor dan pensyarah kami semua. Penyelia saya, Prof. Madya Dr. Che Zarrina Sa’ari dan Dr. Syed Mohammad Hilmi Syed Abdul Rahman, mentor Prof. Madya. Dr. Khadijah Mohd Khambali @ Hambali dan kesemua pensyarah Jabatan Akidah dan Pemikiran Islam. 

Yang kelapan, kesemua pegawai tertinggi sehingga kepada staff sokongan dalam setiap bahagian. Mohon maaf, jika diikutkan hati dan perasaan, saya ingin menyebutkan nama satu persatu yang pernah berurusan dengan saya khususnya dan kami semua umumnya. InsyaAllah kami panjatkan doa kesejahteraan kepada kesemua individu ini kerana pernah muncul dalam hidup kami, secara sengaja memberi khidmat mahupun bantuan ataupun secara tidak sengaja menyebarkan salam pertemuan.

Yang kesembilan, kedua ibu bapa, keluarga, teman-teman dan idola-idola kami. Ibu bapa yang meletakkan kami sebagai aset dalam kehidupan mereka. Sentiasa sabar menyantuni kerenah anaknya sepanjang tempoh mengenal kehidupan serta mencari pengalaman hidup menuju fasa kematangan. Teman-teman yang berada di sisi mahupun yang jauh di mata yang sentiasa mendoakan kejayaan kami. Begitu juga idola-idola kami. Di sini saya meletakkan bekas tutee saya dari jabatan saya sendiri dan para junior yang saya kenali dari Jabatan Fiqh dan Usul, Ekonomi, Pendidikan Islam dan lain-lain sebagai antara idola saya meskipun mereka masih muda. Mereka juga akan bergraduasi pada petang ini. Tahniah diucapkan. Tahniah juga kerana ada di antara mereka yang akan menerajui tampuk pimpinan lajnah pascasiswazah baru pada era pentadbiran baru akademi.

Yang terakhir, kesemua pihak mahupun individu yang membantu perjalanan pengajian pascasiswazah kami meskipun sekadar sebesar zarah. Usaha yang kecil pasti dibalas dengan ganjaran yang besar di sisi Allah SWT.
 
Fellow compariots and friends alike! Our current jouney has been completed, and yet our life's voyage will continue on , and the next destination shall throw at us trials such that we have yet to see before. Therefore, we humbly asks du’a from our erstwhile scholars and asatizah to pray for our journeys no matter where we are. The sanad and silsilah in our studies will be instrumental in the development of the current ummah and the next generation. InsyaAllah, it will be beneficial for religion, race and country.

For those who wish to continue their studies in the postgraduate world, the following counsel will prove helpful. Know that pursuing posgraduate studies is a self-consciously made choice and not a level of requirement that is needed once upon a time.

5 advices that we wish to convey, adapted from the sufism’s element approach:

1- al-Niah: The intentions to pursue studies must be pure. It is because all predicaments and tribulations comes high and low like the tide, endlessly without stop. A pure intention will be able to break down the obstacles that come and overtake us.

2- Mujahadah al-Nafs: A constantly high diligence and a strong strength of mind.

3- Riyadah al-Nafs: Never quit nor stop on your journey, even though giving it all up crosses our mind from time to time. If you do fall, rise promptly and walk on stronger than before.

4- Tazkiyah al-Nafs: Always strive to be closer to Allah. Postgraduate studies is a humbling phase, never letting arrogance be sown in your heart. Be like the rice stalk, it bends lower as it is laden with ripening grains.

5- Mursyid: Obey your supervisor. 80% of your success will depend on their efforst and goodwill.

وأخيرًا ، أَوَدُّ أَنْ أَدْعُوْ جَمِيْعَ الْحَاضِرِيْنَ فِيْ هَذَا الْمَجْلِسِ إِلَى الْجُلُوْسِ لَحْظَةً لِإِعْطَاءِ تَقْدِيْرٍ كَبِيْرٍ لِمُعَلِّمِنَا البروفسور. الدكتور Joni Tamkin Borhan وَإِنْ لَا نَسْتَطِيْعَ أَنْ نَعْمَلَ الذِّكْرِيَاتِ الرَّائِعَةَ مَعَهُمْ فِيْ هَذَا الْعَامِ وَبَعْدَهُ. وَهَذَا الْجُلُوْسُ هَدِيَّةُ تَشْرِيْفٍ وَإِظْهَارُ شَوْقِنَا إِلَيْهِمْ. لَهُمُ الْفَاتِحَة

Salam hormat daripada saya.
Thank you for your all kind attentions.
Jazakumullahu khayr al-jaza’. Bi al-tawfeeq wa al-najah.

Assalamualaikum WBT.

Al-Faqir, akhukum fillah,
Mohd Syukri Zainal Abidin, PhD
Mantan Pengerusi
Lajnah Pascasiswazah
Akademi Pengajian Islam
Universiti Malaya sesi 2016/2017



No comments:

Post a Comment