Thursday, May 2, 2019

Jalan-jalan Cari Pasal


Aku mempunyai pengalaman 3 semester (2015, 2016 & 2017) mengendalikan tutor. 5 subjek, 6 kelas dan ratusan pelajar. Kelas paling aku suka adalah... (jeng3). Mereka aku dah hilangkan dari radar hidup aku (shob3). 2019 sekali lagi bekas penyelia aku mempelawa aku untuk mengendalikan kelas, tapi kali ini kuliah dan tutor sekali gus. Mmm. Tawaran yang aku amat sukar untuk dilepaskan dek kerana jiwa aku setakat hari ini suka untuk berhadapan dengan ramai manusia (sila baca: pelajar). Tahun ini lainnya, selain daripada aku mengajar pelajar luar fakulti, aku juga dapat budak-budak usia dewasa sekitar 24 tahun. Fikiran dan tingkah laku yang agak matang. Halus bicaranya. Tinggi pekerti.

            Aku pernah mengajar rakan sebatch mereka tapi lemahnya aku menyebabkan mereka sangat krik-krik. Tapi kali ini intake mereka gila dan berani mengajak aku sambut ramadan dengan aktiviti yang fun. Bak kata orang London “kecil tapak tangan, nyiru ditadahkan”. Nak harapkan aku yang ajak memang taklah. Cukuplah spoil-spoil yang lepas (kah3).

            Sebagai tenaga muda sambilan, aku suka menerapkan unsur inovatif dalam pengajaran. Integrasi ilmu dalam kuliah dan praktikal di kajian lapangan. Maka dijadikan cerita, perancangan dan aturan Allah yang termaktub di lawh mahfuz, awal Mei kami berlima (dua tidak dapat turut serta) menjalankan tutor di Pusat Khidmat Keluarga, Sosial dan Komunikasi, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Masjid Sultan Mizan Zainal Abidin, Putrajaya. Kebetulan pula aku dijadualkan bertugas pada waktu itu. Bukan itu sahaja, indahnya perjalanan yang ditentukan Tuhan, mereka dapat duduk bersama dengan pihak Jabatan dan Majlis Agama Negeri seluruh Malaysia. Bahkan dapat kuliah percuma bersama dua tokoh dan figura hebat dalam bidang pentadbiran dan akademik. Meskipun mereka kelaparan tidak mengambil makanan sejak dari pagi lagi, mereka paksakan juga diri mendengar kalam orang berpengalaman walaupun zahirnya anggota badan gelisah untuk memenuhi keperluan fisiologi diri.




            Dipantaskan cerita, sebagai super senior yang acah kpop, mereka melahirkan kebersamaan (ada agenda tersembunyi sebenarnya) dengan aku makan tengah hari menu korea. Walaupun pada awalnya ‘macam kancil masuk bandar’, akhirnya mereka lebih korean daripada aku. Licin kuali ditibainya.



            Kemudian, kami memasuki ke grand program. Program yang diketuai kadet darat Universiti Malaya. Janji yang dicapati pada semester lepas dan dibawa ke semester ini (aku tidak pernah lupa dengan janji-janji manusia). Riadah tatkala aku ponteng kerja dan mereka ponteng kelas. Harreiii. Masa ini Allah buka ‘hijab’ aku (kasyaf), aku nampak mereka meletakkan niat untuk juara. Habis semua pakat tersipu-sipu riyak termasuklah aku sekali. Lelz.


Aku ambil game kedua sahaja sebab game pertama markah tidak lengkap :-p
            Selesai sudah dating mereka (2 lelaki, 2 perempuan, aku cover line). Sangat cute apabila mereka ketagih selfie dengan dua orang artis; seorang masa tengah makan, seorang lagi Umi Nazirah dalam kedai baju. Aku tidak hairan langsung dengan retis selebriti sebab Redza Rosli jalan bersama aku. Hew3.



Hamdalillah, suatu kesempatan yang cukup pendek di kala masing-masing mempunyai tanggungjawab tersendiri. Aku sangat sangat berharap pertemuan kami dirahmati Allah dan perpisahan antara kami akan dipelihara sentiasa. Doakan aku sentiasa dapat memperbaiki diri, terus menerus istiqamah berbakti kepada ummah seluruhnya. Ramadan kareem. Jumpa iftor vvvip nanti jika aku masih bersama kalian dan hati kalian ada aku (nampak tak falsafah psikospiritual).

Malam Jumaat,
2 Mei 2019
11:30 pm

Sila tonton dalam bentuk video:

https://www.youtube.com/watch?v=ZoP8YzJUf-E&feature=youtu.be

No comments:

Post a Comment