Friday, January 27, 2023

Warkah buat Haziq Ikhmal 

Sekadar mencatatkan sebuah cerita sebagai kenangan yang tidak mungkin bisa diputarkan kembali. Sob3.

Haziq merupakan pelajar batch 2019. Sempat bersama dalam kelas untuk satu ketika sebelum Covid-19 melanda. Not really familiar. But yeah, sebagaimana saya sebut, Haziq selalu disebut oleh guru saya, Prof. Zarrina. Sebab apa, saya tidak tahu dan tidak pernah nak tanya. Maka, disebabkan ‘special’ saya mencemar duli untuk mengajak Haziq berbuka puasa bersama pada 27 April 2020 (jika tidak silap). Itulah pertemuan pertama. Walau bagaimanapun, saya dan Haziq tidak rapat, saya pun tidak pasti sebab apa sehinggalah kami bertemu sekali lagi dalam satu kelas. Masa ni Haziq dah dewasa (malas nak ingat sem berapa).

Haziq ni ada idea untuk berkarya dalam mengemukakan pandangan. Boleh menterjemahkan apa yang saya sampaikan tetapi tidak difahami oleh pelajar lain, begitu juga Haziq mampu menjelaskan tutur kata yang tidak jelas disampaikan oleh rakan sekelasnya. Cuma satu perkara yang menjadi sindrom bagi Haziq ialah Haziq berasa rendah diri atau insecure dengan kawan-kawannya. Sebab Haziq lihat kawan-kawan banyak menulis dengan saya. Nak buat macam mana, kita mana rapat. Hanya sebatas chipsmore, bersama apabila perlu.

Sem 7 merupakan cerita klimaks antara Haziq dan saya. Klimaks yang menuju fasa penutup cerita. Masa ini Haziq memilih saya sebagai penyelia Kertas Projeknya. Guys, siapa tidak suka dapat pelajar yang anda impikan. Al-maklum sumpah seorang guru adalah tidak boleh memilih muridnya melainkan murid ada hak untuk memilih gurunya. Saat nota ini ditulis, baru saya beritahu sepanjang perkhidmatan saya, inilah kali pertama saya mendapat pelajar yang saya sendiri inginkan. Selama ini banyak yang dilepaskan kepada saya sahaja. Tapi saya tetap menerima tanpa syarat, alhamdulillah.

Cerita takdir sangat unik. Boleh jadi apa yang kita inginkan belum tentu baik buat kita. Saya teringat ketika pertama kali saya menjadi guru iaitu di sekolah rendah. Saya menjadi guru kelas pelajar tahun tiga dan kelas yang terakhir. Mula-mula rasa saya lebih layak mengajar pelajar pandai, tapi ternyata salah sangkaan tersebut. Jika kita rasa diri kita hebat, sudah pasti kita berjaya membimbing pelajar menjadi cemerlang. Dan boleh jadi, sangkaan kita mampu mendidik pelajar hebat ternyata tersasar sehingga menyebabkan pelajar cemerlang merundum pula.

Begitu juga kisah saya bersama Haziq. Pada peringkat awal penyeliaan, masing-masing bersemangat berganding bahu memulakan penulisan Kertas Projek. Bermula laju saat rakan-rakan lain belum bermula. Mesyuarat jabatan pun sangat lancar membincangkan tajuk tesis Haziq. Cuma hari demi hari mendung datang, hujan menjelma. Kepelbagaian keadaan mengindahkan suasana. Bebelan, perjanjian sehinggalah ugutan telah digunakan, tetapi saya tetap masih gagal membimbing Haziq dengan baik dan sempurna.

Walau bagaimanapun, usaha Haziq saya kira sangat berbeza dengan kawan-kawan. Haziq berdikari berjumpa dengan pakar, mengurus dengan pihak sekolah untuk mengumpul data. Pengalaman yang boleh dijadikan bekalan selepas fasa Sarjana Muda. Biasa saya akan bersama pelajar dalam setiap tugasan mereka. Tetapi untuk Haziq, saya lepaskan untuk melihat Haziq mandiri. Jika jatuh, baru saya akan angkat.

Maaf Haziq sebab saya gagal menjadi penyelia yang terbaik. Jika Haziq bersama pensyarah lain mesti lebih berjaya dan memberi makna dalam hidup. Terima kasih untuk 14 minggu ini. Terima kasih atas setiap moment bersukan, makan, musafir dan segalanya. Semoga Haziq lebih berjaya selepas ini. Moga hasrat ingin menjadi Pegawai Tadbir Diplomatik berhasil. Banggakan ibu dan ayah. Kotakan janji dengan arwah adik. Jaga Zack dengan baik. Hehehe. Terima kasih. Saya sayang Haziq Ikhmal saya.



27 Januari 2023

5.54 pm

Hujan lebat oiii 

No comments:

Post a Comment