Wednesday, December 18, 2019

Indahnya rezeki Tuhan


Syukur kepada Allah SWT kerana sentiasa menentukan takdir yang baik sehingga ke saat ini. Bagi semester 1 sesi 2019/2020, aku diberikan kelas pengajaran bagi subjek Tamadun Islam dan Tamadun Asia di Pusat Sukan dan fakulti Sains, setelah kesemua rakan pensyarah lain memilih fakulti yang diinginkan terlebih dahulu. Aku agak tidak berminat dengan pelajar sukan pada awalnya dek kerana junior aku ada pengalaman terhadap keaktifan diri mereka yang sukar dikawal di dalam kelas. Jika diikutkan pengalaman semester lepas, subjek ini diajar berdasarkan bidang pengajian. Sebagai contoh, aku mengajar di fakulti Saster dan Sains Sosial, maka pelajarnya kesemua dari bidang tersebut. Berbeza pada sesi kali ini. Pengajaran diadakan di mana-mana fakulti, namun pelajarnya tidak terhad pada satu fakulti sahaja.
            Sebelum masuk ke kelas pada hari pertama, aku hanya mampu berdoa dan bertawakal terhadap apa-apa kerenah pelajar aku. Mengamalkan prinsip seorang daie iaitu menerima tanpa syarat serta berbekalkan pengalaman yang ada dalam berhadapan dengan pelbagai jenis manusia daripada berbagai ragam. Pelajar sukan ini merupakan pelajar majoriti, berbanding dengan pelajar daripada bidang yang lain. Yang seronoknya mereka semua atlet, tidak kira wakil Negara mahu pun di peringkat yang rendah. Bermula pertemuan pertama iaitu sesi perkenalan, mereka menunjukkan roh yang baik, aktif berpakaikan kesopanan dan ketamadunan yang tinggi. Bermula daripada minggu pertama sehinggalah ke minggu akhir pengajaran. Kurang lebih 2 jam menjadi tempat aku berehat dan menghilangkan tekanan yang ada. Telatah adik-adik tahun satu katakan, masih belajar erti kematangan mungkin.
            Nak ceritanya aura kami mampu disatukan apabila kami mampu keluar berjimba bersama dan mereka memilih berjumpa dengan aku atas beberapa urusan sedangkan aku bukan pensyarah fakulti mereka. Ini dinamakan kasih dan sayang tidak mengenal siapa. Aummm. Dalam kegembiraan bersama mereka, aku tetap mempunyai impian terhadap mereka. Aku ingin mengajak mereka terbang sama tinggi dengan aku di sisi. Tapi aku lupa mereka baru hendak mengenal apa itu universiti. Ada beberapa ketika aku merasa lemah melihat prestasi mereka yang tidak memenuhi kayu ukur aku. Selepas berjumpa dengan guru aku dan bermuhasabah, aku kena berjiwa besar untuk membimbing mereka langkah demi langkah, bukannya terus mengajak mereka terbang tinggi.
            Pada saat ini tiada lagi apa hendak aku sampaikan. Tembok keegoan telah aku robohkan bagi memastikan mereka berjaya dengan cemerlang tanpa sedikit pun rasa was-was di hati. Aku sangat berharap mereka berjaya dalam dunia yang mereka pilih untuk menjadi hero kepada keluarga terutamanya. Kesempatan aku sudah tiada. Masa juga sudah tamat. Aku harus pulang ke tempat yang aku bermula. Namun, diri aku masih terbuka seluas langit dan bumi menerima kehadiran mereka meskipun peluang kedua untuk bersama mereka secara formal tidak mungkin berulang. Aku menjunjung kemuliaan mereka demi kebahagian mereka. Jaga diri. Kenang aku dalam lipatan sejarah kehidupan kamu.        

- 18 Disember 2019; 16.00 -












No comments:

Post a Comment